اخرین اخبار و تازه های رشته زیست شناسی و منابع علمی ISI
تفاوت فرد مبتلا بهAIDS و فرد+HIV
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 1:9

برخلاف باورعموم +HIV وAIDS ازیکدیگر متفاوت اند.در معنی لغوی   Human Immunodeficiency Virus)HIV) یعنی ویروس نقص ایمنی انسانی و Acquired Immuno Deficiency Syndrome)AIDS ) یعنی سندروم نقص ایمنی اکتسابی.درواقع یک فردا +HIV می تواند به ایدز مبتلا نباشد.

برای اینکه فرد+HIV به یک فرد مبتلا بهAIDS تبدیل شود باید یکی از دو اتفاق زیر دربدن او رخ دهد:

1.کاهش سلول هایCD4 به کمتر از200
2.ایجاد سلول های سرطانی دربدن فرد

دراصل تعدادCD4کمتراز200 را AIDS می نامند و ازطرفی بسیاری از عفونت های مرتبط با HIV و سرطان در بیماران مربوط به کسانی است که مبتلا به CD4 زیر200 هستند.

ویروس HIV فقط انسان را آلوده میکند و به سیستم ایمنی بدن او حمله میکند و سیستم ایمنی قادر به مقابله و مبارزه با آن نیست.فردآلوده به ویروس HIV می تواند تا10 سال نیز زنده بماند اما فرد مبتلا به AIDS شرایط سخت تری دارد ودر اولین برخورد با بیماری بدلیل CD4 کمتراز200،دستگاه ایمنی توان کوچک ترین مقابله با بیماری را از دست می دهد ودستگاه ایمنی او ازبین می رود.متاسفانه فرد مبتلا به AIDS نهایتا 6ماه دوام می آورد و زنده می ماند.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: تفاوت فرد مبتلا بهAIDS و فرد+HIV,
کاربرد DNA در پزشکی قانونی
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 1:9

بدن انسان بالغ بر ۱۰۰ تریلیون سلول دارد که نسخه های مشابهی شامل تمامی اطلاعات ژنتیکی فرد در تک تک آنها وجود دارد و با دانش ژنتیک, چنانچه تنها یک سلول در اختیار باشد از روی اطلاعات آن می توان هویت شخص را تشخیص داد
دانش ژنتیک در مسائل مربوط به باستان شناسی،تعیین جنسیت، مهندسی ژنتیک و اصلاح نژادی، مسائل حقوقی نظیر اثبات نسب و نیز ردیابی مجرمین بسیار پر کاربرد می باشد. نکته کلیدی در تشخیص هویت ژنتیک آن است که ژنهای هیچ دو فردی به هم شبیه نیست (بر این اصل که محتوای ژنتیک افراد شبیه هم نیست دو استثنا وجود دارد: استثنای اول مربوط به دوقلوهای همسان است که منشأ تک تخمی دارند.استثنای دوم که البته هنوز بر اساس اطلاعات رسمی وجود خارجی نیافته است لکن به لحاظ علمی و تئوری هیچ مانعی جهت عملی شدن آن وجود ندارد، مسأله همانند سازی انسان است. توضیح آنکه در همانند سازی با استفاده از یک سلول سوماتیک و انتقال آن به هسته یک سلول تخمک و باروری آن می توان افرادی کاملاً مشابه با فردی که هسته سلول از وی گرفته شده است، به وجود آورد . این آزمایش امروزه در جهان و از جمله در ایران بر روی حیوانات مختلف با موفقیت انجام شده است .).بنابراین اثر بیولوژیک هر فرد مختص اوست و چنانچه در صحنه جرم آثاری بر جای مانده باشد می توان از طریق پردازش آن به هویت صاحب آن پی برد. بدیهی است که در این زمینه تأسیس بانکی موسوم به بانک اطلاعات ژنی که حاوی اطلاعات و ژنتیک افراد باشد بسیار سودمند خواهد بود.
روش تشخیص هویت ژنتیک روش نوین و کارساز به عنوان جلوه ای از علوم زیست شناسی در حقوق، مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفته است. این روش در آئین دادرسی کیفری نقش دلیل اثبات دعوی را ایفا می کند که در زمره دلایل عینی به شمار می رود. نتایجی که از آزمونهای DNA در مراحل مختلف تحقیقات مقدماتی و دادرسی به قضات ارائه می گردد بسیار موثق است. به نحوی که در صورت تعارض نتایج آن با ادله سنتی می توان صحت ادله سنتی را رد یا مورد تردید جدی قرار داد.
 
ماهیت مولکولی DNA (مخفف دئوکسی ریبوز نوکئلیک اسید)
بدن انسان و دیگر موجودات زنده از واحد های بنام سلول ساخته شده است هر سلول خود از چندین بخش متفاوت تشکیل شده که هسته یکی از این بخشها ست و درون آن محتوای ژنتیک وجود دارد وقتی سلول در حال تقسیم نیست محتوای ژنتیک به صورت رشته های باریک و درهم تنیده ای دیده می شود و توده ای را تشکیل می دهند که کروماتین نام دارد وقتی سلول برای تقسیم آماده می شود هر کدام از رشته های کروماتین همانند سازی می کنند و کروموزوم مضاعف شده را تشکیل می دهند.
کروموزوم از رشته های باریک و بسیار بلندی به نام DNA از جنس نوکلئیک اسید و پروئتین بنام هیستون ساخته شده است. زیست شناسان عاملی را که باعث انتقال خصوصیات و ویژگی های یک نوع جاندار از نسلی به نسل دیگر می شوند ماده ژنتیک یا ژنوم می نامند در ماده ژنتیک اطلاعات و دستورالعمل هایی نهفته است که بسیاری از ویژگی های جاندار به آن بستگی دارد کشف ماهیت مولکول DNA و ساختار شکلی آنها نتیجه تلاشها دانشمندانی چون مشیر،گریفت، ایوری، چارگف، ویلکینز، فرانکلین، واتسون، کریک و دیگران است. در سال ۱۸۷۰ میشر از هسته سلول ماده ای استخراج کرد که خاصیت اسیدی داشت و بر همین اساس آن را نوکلئیک اسید( به معنای اسید هسته ای) نام گذاری کرد. نوکلئیک اسید ها پلی مر هستند و واحد های مونومری آنها نوکلئوتید نام دارد. هر نوکلئوتید از سه بخش تشکیل شده است :۱-قند دئوکسی ریبوز ۲-فسفات ۳-یک باز آلی نیتروژن دار.از اتصال نوکلئوتیدها با یک دیگر پلی مری خطی به وجود می آید که DNA هم از زمره ای این پلی مرها ست .
بعدها ویکلینز و فرانکلین تصاویری از بلورهای مولکول DNA تهیه کرده اند و کشف نمودند که DNA مولکول پلی مری و مارپیچی است که از ۲ رشته پلی مری ساخته شده است و سر انجام واتسون و کریک موفق به ارائه مدل مولکولی DNA در دهه۷۰ میلادی شدند که این الگو در حال حاضر مدل صحیح DNA می باشد. این مدل همان مدل مارپیچ دو حلقه ای است.
در ساختار هر یک از رشته های DNA فقط چهار نوع نوکلئوتید به کار رفته است که عبارتند از: آدنین(A)، تایمین(T)، سایتوزین(C) و گوانین (G) بنابر این می توان گفت که زبان مولکولی DNA به صورت یک الفبای چهار حرفی (A،T،C،G) است که هر حرف نشان دهنده یک نوکلئوتید است تحقیقات نشان داده است که اطلاعات وراثتی را ترتیب و تعداد بازها تشکیل می دهند و هیچ محدودیتی برای ترتیب و تعداد بازها در یک رشته وجود ندارد.
((مولکول DNA دارای ۲ رشته است که مانند میله های نردبانی کنار هم قرار گرفته اند. مولکول DNA دارای طول زیادی است . در مجموعه این مولکول نواحی خاصی وجود دارد
که توالیهای ویژه ای از اجزاء تشکیل دهنده مولکول DNAدر آنها وجود دارد.)) (Shepherd simpsone is forevsic medicive amold۲۰۰۳ p۱۵) در واقع همان ژنها هستند که برای ساخت پروئتین کاربر دارند. یک مولکول DNA هزاران ژن دارد که همانند واگن های قطار به دنبال یکدیگر قرار گرفته اند.
از دو رشته تشکیل دهنده DNA در هر فرد یک رشته از پدر و دیگری از مادر منشأ می گیرد هنگام انجام لقاح و تشکیل سلول تخم این دو رشته به هم پیوسته و مولکول DNA دو رشته ایجاد می شود.
ژنها در مولکول DNA هر فرد با نظم خاصی قرار گرفته اند که مختص همان فرد است. ترتیب توالی اجزاء تشکیل دهنده ژنها (نوکلئوتید ها) از فری به فرد دیگر متفاوت است
 بنا براین در صورت شناسایی و مطالعه قسمت های خاصی از مولکول DNA و ژنهای موجود در آن و نظر به این که فرمول ژنتیکی و طرز قرار گرفتن اجزاء تشکیل دهنده ژنها در هر فرد از الگوی خاصی تبعیت می کنند. امکان شناخت هویت یک فرد با مطالعه ساختمان DNA او وجود خواهد داشت . همانگونه که اثر انگشت دست خاص هر فرد است. DNA هم خاص او خواهد بود.»
تاریخچه کاربرد DNA در کشف جرایم
"تجزیه و تحلیل مولکولی DNA در کشف جرم اولین بار توسط ژنتیک دانی انگلیسی به نام پروفسور آلک جفریز استاد زیست شناسی مورد استفاده قرار گرفت. دکتر جفریز در سال ۱۹۸۴ ضمن تحقیق نوعی بیماری ارثی دریافت که نواحی معینی از DNA تکرار پذیرند ولی میزان تکرار پذیری این نواحی در افراد گوناگون متغیر است و هر فرد تعداد تکرار های مختص به خود را دارد. او در سال ۱۹۸۷ به عنوان کارشناس ژنتیک برای بررسی پرونده جنایی پیچیده ای از سوی پلیس انگلستان انتخاب شد ماجرا از این قرار بود که در نوامبر سال ۱۹۸۳ در دهکده ای واقع در مرکز انگلستان دختر جوانی در نزدیکی یک آسایشگاه روانی مورد تجاوز جنسی (Rape) قرار گرفت و سپس به قتل رسید تحقیقات پلیس برای کشف عامل یا عاملین جنایت بی نتیجه ماند. در سال بعد این واقعه عیناً در نزدیکی محل جنایت قبلی تکرار گردید و دختر جوان دیگری با همان شیوه کشته شد. این بار پس از تحقیقات یک هفته ای پلیس ، مستخد م آشپزخانه آسایشگاه روانی به قتل دختر دوم اقرار کرد. پلیس درصدد بر آمد که معلوم سازد آیا قتل دختر اول نیز توسط فرد اخیر انجام گرفته است یا خیر. پروفسور جفریز از بررسی مقایسه ای DNA خون مستخدم مزبورو DNA موجود روی اسپرم اجساد مقتولین بهاین نتیجه رسید که قتل هر دو دختر فقط توسط یک مرد انجام گرفته است و اقرار مستخدم فاقد اعتبار حقوقی است. نتیجه تحقیقات به پلیس گزارش شد این بار پلیس برای شناسایی مجرم از پروفسور درخواست کرد که DNA خون ۵۵۰۰ مرد را که در حوالی دهکده های محل ارتکاب جرم زندگی می نمایند مورد بررسی قرار دهد. پروفسور مبادرت به این کار کرد و پس از هشت ماه از طریق آزمایش DNA قاتل اصلی به نام کولین فورک ۲۷ ساله شناسایی گردید. وی تا آن زمان تحت کیفری قرار نگرفته بود با مواجهه این روش علمی اطمینان آور به قتل هر دو نفر دختر اقرار کرد
انواع و مقایسه روشهای بررسی مولکولی                                                                                                      
روشهای بررسی مولکولی بر اساس نوع، ماهیت و طبیعت نواحی متنوع قابل  تقسیم است که در ذیل فقط به ۳ نمونه اشاره شده است.
ـ RFLP( Restoriction Fragment Leagth Polymorphis 1-
در این روش آنزیمهای محدود کننده را روی DNA اثر می دهند. آنزیمای محدود کننده DNA را می برند وان را قطعه قطعه می کنند .طول قطعات حاصل با هم تفاوت دارند . علاوه بر این طول قطعات از فردی به فردی دیگری نیز متفاوت است . بنابراین ، اگر آنها را به وسیله الکتروفورز در ژل جدا کنیم ، برای هرفرد الگویی از نوارهای DNA ایجاد می شود که منحصر به خود اوست وبا دیگران متفاوت است . این روش را گاه "انگشت نگاری از DNA"می نامند.
این روش داری هزینه بالا ، وقت گیر و پر زحمت می باشد . برای تعیین هویت قطعی یک فرد با این روش باید چندین محل از این نوع مورد بررسی قرار گیرند .
"بیشتر DNA انسان نقش و عملکرد مشخصی ندارد که DNAبدون کد یا (( زائد)) خوانده می شود. همین DNAبدون کد است که در تحلیل جرم شناسی ارزش دارد . این DNAحاوی تعدادی توالی تکرار است که از آن RFLP تهیه می شود
2- STR ها ( Short Tandnim Repeat ): بهترین گزینه در بررسی مولکولی DNAکه علاوه بر داشتن قدرت تفکیک بالا ، سریع نیز می باشد توالیها ی کوتاه تکرار شونده در DNAافراد(STR) است.تعداد تکرارها در افراد مختلف متنوع است . چندین محل STR را می توان به طور همزمان بررسی نمود. از طرفی تنوع بالای این نواحی در جمعیت ،قدرت شناسایی وتعیین هویت افراد دراین تکنیک بالا می باشد به طوری که با بررسی ۱۳ محل امکان اشتباه شدن یک فرد با فرد دیگر تقریباً معادل صفر خواهد بود. از طرفی STR های توالیهای کوتاهی بوده و امکان بررسی آنها در مواردی کهDNA شکسته گردیده و کیفیت مناسبی نداشته باشد با این روش قابل بررسی است.
3- VNTRها (Variable Nambr of Tandom Repeat): اینها تا حدی مشابه STR ها هستند چرا که اینها نیز توالیهای تکرار شونده می باشد ولی تکرارها در VNTR بزرگتر می باشد که خود معایب و مزایایی به دنبال خواهد داشت . به علت بزرگی این تکرارها تنها می توان آنها را در مواردی که امکان دسترسی به DNA با کیفیت وخرد نشده است ، بررسی نمود. از طرفی به علت همین بزرگی می توان آنها را ارزان تر از STR ها مورد برسی قرارداد.
به طور عمدهDNA برای اثبات مجرمیت یا عدم مجرمیت متهمان به کار می رود . این روش به سادگی امکان پذیر است زیرا DNA را می توان از مو ، بافت وهر عضو زیستی که شامل تعداد کافی سلول باشد استخراج کرد مثلاًدر مقدار اندکی خون خشک ، بزاق ، اسپرم ، قطعات بسیار ریزپوست ، ریشه مو و بسیاری موارد دیگر می توان یافت .عملاً تشخیص هویت ژنتیکی زمانی امکان پذیر است که متهم قبلاً در صحنه جرم حضور داشته و سلولهای وراثتی وی با سلولهای بدست آمده در صحنه جرم قابل تطبیق باشد در این صورت اگر هر دو یکسان باشد مجرمیت فرد مظنون محرز خواهدشد . با این حال زمانی که متهم در صحنه جرم نبوده یا اینکه وی در صحنه حضور داشته ولی ردی بیولوژیک از خود به جا نگذاشته نمی توان از تکنیک تشخیص هویت ژنتیک استفاده نمود
DNAیا دزاکسی ریبونوکلئیک اسید یکی از ماکرومولکولهای سلولی است که حامل اطلاعات وراثتی بوده و طی همانند سازی ژنتیکی از یک نسل به نسل بعد منتقل می‌شود. و در داخل سلول از روی آن RNA و پروتئین ساخته می‌شود. نمايگان DNA وسيله‌اي ارزشمند در دست كارآگاهان و پليس جنايي است كه به كمك آن، كشف جرم و مجرمان با سرعت، دقت و قطعيت بيشتري صورت مي‌گيرد. در فرآيند تهيه و كاربرد اين نمايگان از فن‌آوري رايانه و اطلا‌عات به خوبي استفاده شده است. در اين فرآيند با استفاده از سلول‌هاي بدن و پس از طي مراحل متوالي يك " باركد ژني " به هر نمونه اختصاص مي‌يابد و بدين ترتيب مقايسه نمونه‌ها ( مثلا‌ً مقايسه باركد بقاياي به جاي مانده در صحنه جنايت با باركد ژني افراد سابقه دار) به آساني انجام مي‌شود. مراحل تهيه باركد ژني و نمايگان DNAژن نگاري فرآيندي آزمايشگاهي_ رايانه‌اي است كه مشتمل بر مراحل متوالي زير مي‌باشد:1_ جمع آوري نمونه‌هاي به جاي مانده از مظنونان و قربانيان صحنه جنايت2_ استخراج و پالا‌يش DNA از اين نمونه‌ها3_ قطعه قطعه كردن DNA با استفاده از آنزيم‌هاي اختصاصي4_ تعيين توالي عناصر ژني در قطعات DNA5_ تحليل الگوهاي ژني توسط رايانه و ايجاد يك الگوي عددي و تبديل آن به باركد.گفتني است؛ هر يك از مراحل يادشده در مراكز تحقيقاتي و آزمايشگاهي مختلف به شيوه‌هاي گوناگوني انجام مي‌شود؛ ولي اصول كار ثابت است و استانداردهايي براي آن در نظر گرفته شده است؛ چرا كه فقط با اين تدبير امكان تبادل اطلا‌عات بين مراكز يا در سطح جهاني وجود دارد



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: کاربرد DNA در پزشکی قانونی ,
تفاوت سرم خون و پلاسما
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 1:8

●خون چیست؟

خون نوعی بافت است؛به این دلیل به خون بافت گفته می شود که خون شامل مجموعه ای از سلول های ویژه است که وظایف اعمال خاصی انجام میدهد.حجم خون یک انسان بالغ حدود 5.5 لیتراست ودرواقع  7یا 8 درصد وزن یک انسان راخون تشکیل می دهد.می توان گفت که اولین بافتی که بشر آن را مورد تحقیق و بررسی قرارداد خون است.

حدودا درسال 1996 مشخص شد که خون از دو بخش تشکیل شده است.این دو بخش شامل سلول ها و مایع است.مسیر خون یک طرفه است و در یک جریان چرخشی بسته حرکت می کند و با انقباضات ریتمیک قلب در رگ ها به جلو حرکت می کند.خون یک شاره نیز هست؛حالت شاره ای خون نیز به علت وجود سلول های خونی در ماده ی میان سلولی و زمینه ای مایعی به نام پلاسما شناوراند.

کاراصلی خون رساندن اکسیژن و موادمغذی مانند گلوکز به بافت و نیزکمک به دفع مواد زائد مانند CO2 و اسید لاکتیک از بافت هاست و نیز می توان اشاره کرد که خون نقش دفاعی در برابر میکرو ارگانیسم ها دارد.

از لحاظ حجمی 55درصد خون از پلاسما و 45 درصد خون از سلول های خونی است.

 

●سرم خون

سرم بخش مایع خون پس از لخته شدن است ودر واقع اگر خون را از سیستم چرخشی خارج کنیم لخته می شود.این لخته شامل مایع زرد روشن به نام سرم و عناصر سلولی است.درواقع سرم بخش مایع خون بدون فاکتورهای انعقاد یا سلول های خونی است.

 

ترکیبات سرم خون:

آب_پلاسما_آلبومین_گلوبولین ها_هورمون و آنزیم ها_موادنیتروژنی_موادمغذی_گازها_فیبرینوژن_آمینواسیدها

 

●پلاسما خون

پلاسما مایع شفاف متمایل به زرد است و حالتی نسبتا چسبناک دارد که در سانتریفیوژ خون در سطح قرار می گیرد.پلاسما بخش آبکی خون است.91 درصد پلاسما را آب و 7 درصد آن را پروتئین ها و 2 درصد باقی مانده آن را سایر ویتامین ها،مواد قندی،مواد لیپیدی،هورمون ها و اسید های آمینه و لیپو پروتئین ها راتشکیل می دهد.پروتئین عمده پلاسما آلبومین است که پروتئین اصلی خون است که توسط کبد ساخته می شود و از جمله مهمترین وظیفه آن حفظ فشار اسمزی خون است.از دیگر پروتئین های خون فیبرینوژن و گلوبین ها هستند.فیبرینوژن درکبد سنتز می شود.در پروسه انعقاد خون فیبرینوژن که محلول است براثر فعال شدن آنزیم ترومبین به رشته های نامحلول فیبرین تبدیل می شود.گلوبین ها از نظر وزن مولکولی به سه دسته گاما گلوبین ها،بتا گلوبین ها،آلفا گلوبین ها تقسیم بندی می شوند که می توان گفت که گاما گلوبین ها مهمترین آنها هستند که به نام آنتی بادی یا ایمونوگلوبین ها مشهور هستند.

 

آب پلاسما:

بخش زیاد پلاسما(91درصد) آب است.آب پلاسما دو منشا دارد؛

-آب غذایی

-آب متابولیک حاصل از آب میان بافتی سلول ها



●تفاوت سرم خون و پلاسما خون

پلاسما مایعی شامل سلول های خونی به صورت معلق است و سرم مایعی بدون فاکتور انعقادی یا سلول های خونی است.

هنگامیکه برای آزمایش خون به آزمایشگاه مراجعه میکنیم،واژه های پلاسما و سرم را می شنویم.تفاوت این دو مایع اغلب باعث ایجاد سردرگمی برای ما می شود زیرا بسیار شبیه به هم هستند؛در واقع هردو مایع شفاف و به رنگ زرد روشن(کاهی) هستند.گاهی رنگ پلاسما و سرم به دلیل همولیز(پاره شدن گلبول های قرمز،نامناسب بودن نمونه خونی یا عفونت فرد)به رنگ صورتی یا قرمز تغییر رنگ می دهد.همچنین اگر رنگ آن دو زرد تیره باشد فرد یرقان دارد و اگر کدر باشد ممکن است بدلیل وجود لیپیددر خون یا آلودگی توسط باکتری باشد.

 

چگونگی جداسازی سرم و پلاسما:

برای بدست آوردن سرم عمل خونگیری را انجام می دهیم و خون را درون لوله آزمایش تمیز و خالی می ریزیم و چند دقیقه صبر می کنیم تا خون لخته شود؛ که در واقع  دو قسمت بوجود می آید که قسمت بالایی مایع خون است و در قسمت تحتانی سلول های خونی است.درمایع خون پروتئین هایی قرار دارند که کار انعقاد و لخته کردن خون را برعهده دارند.تازمانی که خون در رگ ها جریان دارد مدام از سلول های آندو تلیال رگ ها، ضدانعقاد ها ترشح می شود که این پروتئین های انعقادی را غیر فعال می کند.اما در لوله آزمایش ضدانعقاد ها حضور ندارند و بنابراین مواد انعقادی فعال می شوند و برای انجام وظایف خود به سمت سلول های قرمز در پایین لوله می روند و توری را ایجاد می کنند که RBC ها را به دام می اندازند.حال این مایع زرد رنگ درون لوله آزمایش را که فاکتور های انعقادی ندارند را سرم خون می نامند.

حال اگر قبل از اینکه خون گرفته شده را از سرنگ به داخل لوله انتقال دهیم،درلوله ماده ضد انعقادی طبیعی یا شیمیایی بریزیم،فاکتورهای انعقادی غیر فعال می مانند(همان شرایط درون رگ در بدن انسان).در نتیجه مایع زردرنگی حاوی فاکتورهای انعقادی خواهیم داشت که پلاسمای خون نام دارد.

درواقع برای تهیه سرم لوله را در سانتریفیوژ قرار می دهیم و مایع بدست آمده سرم است زیرا اجازه دادیم که خون لخته شود و فیبرینوژن به فیبرین تبدیل شود و فیبرین درداخل لخته باقی می ماند و از مایع خون جدا می شود؛پس به مایع خون که فیبرینوژن ندارد سرم می گویند.وبرای پلاسما پس از خونگیری نمی گذاریم که خون لخته شود و بوسیله هپارین،سیترات(چلاتورکلسیم)،EDTA،اگزالات یا گذاشتن در یخچال آنزیم های انعقادی را غیرفعال می کنیم و پس از گذاشتن در سانتریفیوژ مایع بالایی لوله پلاسماست.پس مایعی که فیبرینوژن دارد پلاسما نام دارد.نتیجه می گیریم که تفاوت اصلی بین سرم خون و پلاسما در وجود فیبرینوژن است.سایر پروتئین ها،آنتی ژن ها،آنتی بادی ها،آنزیم ها و الکترولیت های خون در سرم موجودند.

 

•کاربرد سرم خون در پزشکی:

سرم معمولا برای آزمایش های تشخیص مختلف مثل آزمایش آلایزا برای تعیین سطح مواد مغذی مختلف،هورمون ها و سایر موارد درخون فرد استفاده می شود و نیز برای تعیین سطوح کلسترول،پروتئین ها،قند و دیگر موارد موجود در خون بکار می رود و نیز برای تعیین نوع گروه های خونی استفاده می شود.

 

•کاربرد پلاسما در پزشکی:

پلاسما اغلب برای تزریق به افرادی که از هموفیلی یا دیگر اختلالات انعقاد خون،ضعف ایمنی،شوک و یا سوختگی رنج می برند،استفاده می شود.

 

•دلایل استفاده از پلاسما به جای خون:

مدت نگهداری پلاسما پس از جداشدن از خون افزایش می یابد به عنوان مثال پلاسمای منجمد می تواند تا یک سال ذخیره شود.نکته مهم در مورد پلاسما این است که می تواند در بدن بعد از 2 الی 3 روز جایگزین شود؛درحالی که خون کامل مدت زمان بیشتری را برای جایگزینی در بدن می خواهد.به همین علت بیشتر مواقع پلاسما به جای خون کامل اهدا می شود.

سرم نیز بدلیل وجود آنتی ژن های بیشتری از پلاسما و خون، برای آزمایش بهتر است و به همین علت سرم نیز از خون استخراج می شود.

 

درپایان می توان گفت این موضوعاتی که مطرح کردیم،تفاوت های جزئی هستند که در کل منجر به پیامدهای بسیار مهمی می شوند.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: تفاوت سرم خون و پلاسما,
كاربرد پلاسما خون در پزشكي
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 1:8

داروهاییکهازپلاسمایخونساختهمیشوند

البومین:

البومینحجمخوندرگردشراتنظیممیکندونیزحملکنندههورمونها،انزیمها،فراوردههایداروییوسموماست

 

فاکتورهشت(ANTIHEMOPHILIC FACTOR) :

فاکتورهموفیلیبرایجلوگیریازخونریزیدربیمارانمبتلابههموفیلی A استفادهمیشود(درجراحیها

 

اپروتینین(APROTININ) :

برایبیمارانیکهدرعملقلبباز(درحینیاپسازآن) درمعرضشدیدازدستدادنخونهستند،استفادهمیشود

دربیمارانکمخونیکهنگهداریخونآنهاهاءزاهمیتبالاییاست

درکسانیکهبدلیلبالابودنپلاسمینخونریزیهایخطرناکیدارند

 

فیبرینوژن(FIBRINOGEN) :

هنگامیکه جنین ازبین برود یاجفت بصورت زودرس جدا شود به منظورکنترلخونریزی استفاده میشود

بعدازجراحیهایبزرگیماننذلوزالمعدهوقفسهسینه

 

GELATIN MODIFIED:

یکمحلولاستکه:

برایانسولیناستفادهمیشود

درشوکناشیازکمبودنخونپلاسماراحجیممیکند

جانشینیمناسببرایپلاسما

درگردشخونخارجازبدن

درتعویضپلاسماجانشینمایعاتمیشود

 

هپارین(HEPARIN) :

درجلوگیریودرمانترمبوزوریدهایعمقی

بعنواندارویکمکیدردرمانامبولیشریانیمحیطیوکاهشخطرترومبوزمغزی

جلوگیریازانعقادخوندرگردشخونخارجازبدن(جراحیقلب) وروشهایانجامدیالیز

 

ایمونوگلوبولینتزریقی_وریدی)(IVIG) :

برای بیماران پیوندی یادچار نقص عضواستفاده می شود وامیداست که دریچهای جدید برایدرمان بیماریهاباشد

 

پلاسمایغنیازپلاکت(PRP) :

درتسریعسریعالتیامبافتهاینرموسختبدنکاربردداردواینمادهنشانهیکفناوریجدیددردانشبافتشناسیودرمانسلولاست

 

موارداستفادهازپلاسمادرمانی(GBEX_PRP) :

طاسیسریاابرو

چینوچروکدستوصورت(بدلیلبالارفتنسن

چینوچروکبدلیلحرکت

پفیاکبودیاطرافچشم

جایجوشناشیازاکنهیاابلهمرغان

خطوطاخمیاخنده

ترمیمضخمهایقدیمی

ترمیمزخمبستریازخمهایدیابتی

ترمیمجایزخمحاصلازسوختگی،بریدگی،کندگی... 

تسریعترمیمشکستگیاستخوانیانقصغضروفی

کاشتدندان

کمکبهکمشدندردهایکهنهوقدیمی



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: كاربرد پلاسما خون در پزشكي,
آیا شبکه‌های برق متصل به پنل‌های خورشیدی آسیب پذیرند؟
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 1:7

یک محقق آسیب‌پذیری‌های بسیاری را در سامانه‌های انرژی خورشیدی که به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شوند، شناسایی کرده و معتقد است که برخی از این آسیب‌پذیری‌ها به نفوذگرها اجازه می‌دهد تا اختلالات در مقیاس بزرگ ایجاد کنند، اما فروشندگان آسیب‌دیده می‌گویند که ادعاهای او اغراق‌آمیز است. در یک سناریو با نام «هوروس»، که از نام‌های خدای مصر باستان است، محقق ویلِم وِستِرهوف، یک حمله‌ سایبری به تأسیسات فتوولتائیک (یعنی سامانه‌های پنل خورشیدی) را توصیف می‌کند که باعث میلیاردها یورو خسارت شده است.

 به گزارش «انرژی امروز» از وب‌ گاه asis به نقل از securityweek، وِستِرهوف اشاره کرد که ارائه‌دهندگان برق برای حفظ ثبات شبکه و جلوگیری از وقفه‌های ناشی از عدم تعادل میان عرضه و تقاضای برق، مجموعه‌ای از اقدامات را انجام داده‌اند. یکی از مولفه‌های بسیار مهم، پنل‌های خورشیدی هستند که انرژی مصرف‌کنندگان را فراهم کرده و برق اضافی را به شبکه می‌دهند. این محقق معتقد است مهاجمی که می‌تواند تاسیسات PV را در مقیاس وسیع به سرقت ببرد، می‌تواند باعث عدم تعادل قابل توجهی شود. سامانه‌های انرژی خورشیدی اغلب به شبکه‌های محلی و حتی اینترنت دسترسی دارند و کنترل جریان برق از طریق این تأسیسات می‌تواند پیامدهای جدی در پی داشته باشد.

 وِستِرهوف معتقد است که چنین حملاتی به‌ویژه در مناطقی امکان‌پذیر است که شبکه‌های برق میان کشورهای مختلف بسیار متصل هستند، مانند اروپا! این محقق بر روی وب‌گاهی که به‌طور ویژه برای پروژه‌ی هوروس راه‌اندازی شده است، گفت: «در اروپا بیش از ۹۰ گیگاوات برق نصب شده‌ی PV وجود دارد، مهاجمی که قادر به کنترل جریان برق تعداد زیادی از این دستگاه‌ها باشد، می‌تواند باعث افزایش و یا کاهش چندین گیگاوات و مسائل مربوط به تعادل بزرگ شود، که ممکن است به قطع برق در مقیاس بزرگ منجر گردد.»

 تجزیه و تحلیل عملی وِستِرهوف بر مبدل‌های PV شرکت SMA، یک شرکت آلمانی که محصولات آن در سراسر جهان گسترش یافته است، متمرکز شده است. مبدل‌های PV، جریان مستقیم حاصل از پنل‌های خورشیدی را به جریان متناوب سازگار با شبکه تبدیل می‌کنند که می‌تواند در شبکه‌ی برق عمومی تغذیه شود. تجزیه و تحلیل جعبه‌ی سیاه این دستگاه‌ها ۲۱ آسیب‌پذیری مختلف را نشان داد. فهرست آسیب‌پذیری‌ها مسائل مربوط به منع سرویس (DoS) را شامل می‌شود، مانند آسیب‌پذیری‌های گذرواژه‌های پیش‌فرض و ضعیف، حساب‌های مستندنشده، گذرواژه‌ها و سایر اطلاعات حساس در معرض رهگیری ترافیکی، عدم وجود سازوکارهای احراز هویت مناسب برای به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری، افشای اطلاعات و جعل درخواست بین-وب‌گاهی (CSRF).

 این محقق معتقد است مهاجمی که مصمم بوده و مهارت‌های فنی دارد، می‌تواند بخش‌های بزرگی از شبکه‌ی برق اروپا را با ترکیب این حفره‌های امنیتی تعطیل کند. او با استفاده از یک شبیه‌ساز خاموش‌کننده‌ راه‌اندازی شده توسط دانشگاه یوهانس کپلر لینز در اتریش، محاسبه کرد که قطع برق ۳ ساعته در سراسر اروپا باعث خسارت ۴.۵ میلیارد یورویی شده و محدود کردن آن برای مقامات دشوار خواهد بود.

 وِستِرهوف گفت: «در بدترین حالت، مهاجم به اندازه‌ کافی دستگاه‌ها را به خطر انداخته و در همان زمان تمام این دستگاه‌ها را خاموش می‌کند که موجب ضربه زدن به مقدار آستانه می‌گردد. شبکه‌های برق شروع به شکست کرده و به‌دلیل واردات و صادرات برق خاموشی آبشاری شروع می‌شوند. چندین منبع برق دیگر، مانند آسیاب‌های بادی، برای حفاظت از شبکه و تقویت در برابر  حملات بعدی، به‌طور خودکار خاموش می‌شوند.» این حفره‌های امنیتی در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی به فروشندگان گزارش داده شده و محقق می‌گوید که در طول سال جاری، با ذینفعان مختلف در بخش انرژی ارتباط برقرار کرده است. این کارشناس  برای اطمینان از اینکه نتوان از کار او سوءاستفاده کرد، هیچ جزئیات فنی را افشاء نکرده است.

 

شرکت SMA می‌گوید این ادعاها اغراق‌آمیز هستند

شرکت SMA در تماس با سکیوریتی‌ویک گفت که در حال کار کردن بر روی آسیب‌پذیری‌هایی است که توسط وِستِرهوف در مبدل‌های آن یافت شده است، اما اشاره کرد که برخی از ادعاهای او درباره‌ی آسیب‌پذیری‌ها و حملات احتمالی، نادرست و یا بسیار اغراق‌آمیز است. فروشنده می‌گوید تنها برخی از مدل‌های سانی‌بوی و سانی‌تری‌پاور تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و این دستگاه‌ها در تأسیسات محلی معمولا پشت دیواره‌ی آتش قرار دارند. علاوه بر این، این شرکت می‌گوید که این حملات به «تلاش‌های بسیار زیاد و تخصص گسترده‌ی یک نفوذگر احتمالی» نیاز دارند. SMA به مشتریان خود در مورد چگونگی ایمن‌سازی تأسیسات خود در برابر حملات سایبری مشاوره داده و و ادعا می‌کند زمانی‌که مبدل‌های آن با یک گذرواژه‌ی پیش‌فرض تحویل داده می‌شوند، به‌طور فعال از مشتریان می‌خواهد که بلافاصله پس از استقرار آن را تغییر دهند.

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و نهم مرداد ۱۳۹۶ساعت 12:12  توسط n.s.environment  |  نظر بدهید

یک محقق آسیب‌پذیری‌های بسیاری را در سامانه‌های انرژی خورشیدی که به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شوند، شناسایی کرده و معتقد است که برخی از این آسیب‌پذیری‌ها به نفوذگرها اجازه می‌دهد تا اختلالات در مقیاس بزرگ ایجاد کنند، اما فروشندگان آسیب‌دیده می‌گویند که ادعاهای او اغراق‌آمیز است. در یک سناریو با نام «هوروس»، که از نام‌های خدای مصر باستان است، محقق ویلِم وِستِرهوف، یک حمله‌ سایبری به تأسیسات فتوولتائیک (یعنی سامانه‌های پنل خورشیدی) را توصیف می‌کند که باعث میلیاردها یورو خسارت شده است.

 به گزارش «انرژی امروز» از وب‌ گاه asis به نقل از securityweek، وِستِرهوف اشاره کرد که ارائه‌دهندگان برق برای حفظ ثبات شبکه و جلوگیری از وقفه‌های ناشی از عدم تعادل میان عرضه و تقاضای برق، مجموعه‌ای از اقدامات را انجام داده‌اند. یکی از مولفه‌های بسیار مهم، پنل‌های خورشیدی هستند که انرژی مصرف‌کنندگان را فراهم کرده و برق اضافی را به شبکه می‌دهند. این محقق معتقد است مهاجمی که می‌تواند تاسیسات PV را در مقیاس وسیع به سرقت ببرد، می‌تواند باعث عدم تعادل قابل توجهی شود. سامانه‌های انرژی خورشیدی اغلب به شبکه‌های محلی و حتی اینترنت دسترسی دارند و کنترل جریان برق از طریق این تأسیسات می‌تواند پیامدهای جدی در پی داشته باشد.

 وِستِرهوف معتقد است که چنین حملاتی به‌ویژه در مناطقی امکان‌پذیر است که شبکه‌های برق میان کشورهای مختلف بسیار متصل هستند، مانند اروپا! این محقق بر روی وب‌گاهی که به‌طور ویژه برای پروژه‌ی هوروس راه‌اندازی شده است، گفت: «در اروپا بیش از ۹۰ گیگاوات برق نصب شده‌ی PV وجود دارد، مهاجمی که قادر به کنترل جریان برق تعداد زیادی از این دستگاه‌ها باشد، می‌تواند باعث افزایش و یا کاهش چندین گیگاوات و مسائل مربوط به تعادل بزرگ شود، که ممکن است به قطع برق در مقیاس بزرگ منجر گردد.»

 تجزیه و تحلیل عملی وِستِرهوف بر مبدل‌های PV شرکت SMA، یک شرکت آلمانی که محصولات آن در سراسر جهان گسترش یافته است، متمرکز شده است. مبدل‌های PV، جریان مستقیم حاصل از پنل‌های خورشیدی را به جریان متناوب سازگار با شبکه تبدیل می‌کنند که می‌تواند در شبکه‌ی برق عمومی تغذیه شود. تجزیه و تحلیل جعبه‌ی سیاه این دستگاه‌ها ۲۱ آسیب‌پذیری مختلف را نشان داد. فهرست آسیب‌پذیری‌ها مسائل مربوط به منع سرویس (DoS) را شامل می‌شود، مانند آسیب‌پذیری‌های گذرواژه‌های پیش‌فرض و ضعیف، حساب‌های مستندنشده، گذرواژه‌ها و سایر اطلاعات حساس در معرض رهگیری ترافیکی، عدم وجود سازوکارهای احراز هویت مناسب برای به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری، افشای اطلاعات و جعل درخواست بین-وب‌گاهی (CSRF).

 این محقق معتقد است مهاجمی که مصمم بوده و مهارت‌های فنی دارد، می‌تواند بخش‌های بزرگی از شبکه‌ی برق اروپا را با ترکیب این حفره‌های امنیتی تعطیل کند. او با استفاده از یک شبیه‌ساز خاموش‌کننده‌ راه‌اندازی شده توسط دانشگاه یوهانس کپلر لینز در اتریش، محاسبه کرد که قطع برق ۳ ساعته در سراسر اروپا باعث خسارت ۴.۵ میلیارد یورویی شده و محدود کردن آن برای مقامات دشوار خواهد بود.

 وِستِرهوف گفت: «در بدترین حالت، مهاجم به اندازه‌ کافی دستگاه‌ها را به خطر انداخته و در همان زمان تمام این دستگاه‌ها را خاموش می‌کند که موجب ضربه زدن به مقدار آستانه می‌گردد. شبکه‌های برق شروع به شکست کرده و به‌دلیل واردات و صادرات برق خاموشی آبشاری شروع می‌شوند. چندین منبع برق دیگر، مانند آسیاب‌های بادی، برای حفاظت از شبکه و تقویت در برابر  حملات بعدی، به‌طور خودکار خاموش می‌شوند.» این حفره‌های امنیتی در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی به فروشندگان گزارش داده شده و محقق می‌گوید که در طول سال جاری، با ذینفعان مختلف در بخش انرژی ارتباط برقرار کرده است. این کارشناس  برای اطمینان از اینکه نتوان از کار او سوءاستفاده کرد، هیچ جزئیات فنی را افشاء نکرده است.

 

شرکت SMA می‌گوید این ادعاها اغراق‌آمیز هستند

شرکت SMA در تماس با سکیوریتی‌ویک گفت که در حال کار کردن بر روی آسیب‌پذیری‌هایی است که توسط وِستِرهوف در مبدل‌های آن یافت شده است، اما اشاره کرد که برخی از ادعاهای او درباره‌ی آسیب‌پذیری‌ها و حملات احتمالی، نادرست و یا بسیار اغراق‌آمیز است. فروشنده می‌گوید تنها برخی از مدل‌های سانی‌بوی و سانی‌تری‌پاور تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و این دستگاه‌ها در تأسیسات محلی معمولا پشت دیواره‌ی آتش قرار دارند. علاوه بر این، این شرکت می‌گوید که این حملات به «تلاش‌های بسیار زیاد و تخصص گسترده‌ی یک نفوذگر احتمالی» نیاز دارند. SMA به مشتریان خود در مورد چگونگی ایمن‌سازی تأسیسات خود در برابر حملات سایبری مشاوره داده و و ادعا می‌کند زمانی‌که مبدل‌های آن با یک گذرواژه‌ی پیش‌فرض تحویل داده می‌شوند، به‌طور فعال از مشتریان می‌خواهد که بلافاصله پس از استقرار آن را تغییر دهند.

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و نهم مرداد ۱۳۹۶ساعت 12:12  توسط n.s.environment  |  نظر بدهید

اخبار انرژیهای نو

فعالیت‌های ساتبا در حوزه بهینه‌سازی و بهره‌وری روشنایی در دولت یازدهم اعلام شد.

به گزارش «انرژی امروز» از دفتر روابط عمومی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، وجود بحران‌های انرژی و محدودیت در منابع تولید، باعث توجه ویژه دولت و ملت‌ها به اتخاذ برنامه‌ریزی‌های مناسب در زمینه مدیریت در مصرف انرژی گردیده است.

 به همین منظور سازمان ساتبا به‌عنوان متولی بهینه‌سازی مصرف انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور جهت ارتقاء کارآیی انرژی و رفع مشکلات ناشی از آن راه‌کارهای اجرایی مختلفی را در دستور کار خود قرار داده که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تدوین استاندارد ملی شماره ۱۴۸۷۸ تحت عنوان تعیین رتبه کیفی لامپ‌ها و چراغ‌های LED، تهیه فهرست محصولات LED منطبق با استاندارد، انجام پروژه پایلوت اصلاح سیستم روشنایی معابر و ساختمان‌های دولتی و پیشنهاد ممنوعیت توزیع لامپ رشته­ای با توان بالای ۴۰ وات اشاره کرد.

براساس این گزارش حذف لامپ‌های پرمصرف رشته‌ای از چرخه مصرف اقدامی بزرگ در جهت حمایت از مصرف‌کنندگان و افزایش کیفیت محصولات روشنایی موجود در بازار ازسوی این سازمان محسوب می‌گردد که ازجمله منافع حاصل از اجرای آن می‌توان به آزادسازی ظرفیت شبکه به میزان ۲۰۰۰ مگاوات معادل کاهش مصرف سالانه انرژی حدود ۶۱۶۰ گیگاوات ساعت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۴۳/۴ میلیون تن در سال اشاره نمود.

بر همین اساس، دست‌یابی به فن‌آوری ساخت دیودهای نورانی آلی انعطاف‌پذیر (OLED) و تهیه طرح اصلاح سیستم روشنایی معابر با استفاده از چراغ‌های LED در قالب آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۲ و ارسال آن به شورای اقتصاد جهت تصویب و هم‌چنین مبادله تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه بین اداره کل استاندارد استان تهران، انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان لامپ‌های روشنایی و ساتبا درخصوص ساماندهی کیفیت لامپ‌های کم‌مصرف موجود در بازار و تهیه و تدوین یک عنوان کتاب "آلودگی نوری" که به این پدیده مهم و راه کارهای مقابله با آن پرداخته است، ازجمله دیگر فعالیت ­های این سازمان دراین حوزه بوده است.

 این گزارش می‌افزاید: از آنجاکه برآوردهای به‌عمل آمده حاکی از تخصیص سهم ۲۰% از کل انرژی مصرفی کشور جهت تأمین روشنایی می‌باشد که این رقم در مقایسه با مصرف روشنایی در برخی از کشورهای جهان رقم قابل توجهی است. لذا لزوم برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح فعالیت‌های مرتبط با بهینه‌سازی انرژی در بخش روشنایی بیش از بیش ضروری می‌نماید.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: آیا شبکه‌های برق متصل به پنل‌های خورشیدی آسیب پذیرند؟,
عروسک های زنده با مهندسی ژنتیک
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 11:44

 

عروسک ژنتیکی

 

دانشمندان علم ژنتیک با بی رحمی تمام، موجودی زنده عروسک وار ساخته اند که کاملاً درد را احساس می‌کند ولی نمی تواند جیغ بکشد
شرکت جن ‌پتس، اقدام به تولید انبوه حیوانات ژنتیکی کرده است که نمونه آنها در طبیعت وجود ندارد.
این موجود زنده در حالت خواب زمستانی در بسته‌بندی‌های مخصوص در فروشگاه‌های این شرکت عرضه می شود. حیوان خانگی ساخته شده در شرکت جن‌پتس، مانند دیگر حیوانات دچار درد و رنج می‌شود؛ اما به گونه‌ای ساخته شده که هنگام درد، سر و صدای زیادی نمی‌کند.
عمر این حیوان یک تا سه سال است و پس از خروج از بسته بندی و برخواستن از خواب زمستانی، به سرعت با انسان و کودکان انس می‌گیرد.

 

این شرکت اعلام کرده است که به زودی فروش انبوه محصول خود را در قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نمایندگی‌های خود آغاز می‌کند و اکنون در حال ثبت و اعطای حق نمایندگی فروش است.

 

این شرکت با استفاده از دستاوردهای مهندسی ژنتیک، با اصلاح و دستکاری مولکول‌های DNA که حاوی اطلاعات زیستی جانداران است؛ اقدام به تولید انبوه و فروش پستانداران زنده کرده است.

 

 

 

بسته‌بندی‌ها دارای نشانگر ضربان قلب حیوان، چراغ LEDکه درجه تازه گی حیوان را نشان می‌دهد و لوله ویژه تغذیه است.

 

شرکت سازنده این حیوانات اعلام کرده است که آنها مانند دیگر حیوانات، دارای عضله، استخوان و خون هستند و اگر قسمتی از بدن آنها بریده شود؛ خونریزی می‌کنند و در صورت عدم مراقب جان خواهند باخت.

 

DNA این حیوانات بر اساس فن‌آوری میکرواینجکشن تخم Zygote Micro Injection تهیه شده است. این فن‌آوری در سال 1997 ابداع شده است و در سال 2003 از آن برای تلفیق DNA انسان و خرگوش با موفقیت استفاده شد.

 

اقدام شرکت جن‌پتس، دغدغه فیلسوفان و حامیان حقوق انسان و حیوانات را بار دیگر گوشزد می‌کند و بیم زندگی در جهانی مانند "جزیره دکتر مونرو" را به ذهن متبادر می‌کند.

 

در جزیره دکتر مونرو که یک داستان تخیلی مربوط به چند دهه پیش است؛ حیواناتی زندگی می‌کنند که نیمی انسان و نیمی حیوان‌اند.

 

به نظر می‌رسد با عرضه انبوه این حیوانات خانگی، که برخی خصوصیات عروسک‌ها را نیز دارا هستند؛ نسلی از کودکان پرورش می‌یابند که تفکر متفاوتی در مورد حیات، سر منشأ و ماهیت آن در ذهن خواهند داشت و به این ترتیب نگاه آنان به زندگی و فرهنگ زیستی آنان دگرگون خواهد شد.

 

آیا جن پتس زنده است و نفس می کشد؟

 

بله جن پتس زنده است و نفس می کشد عضله و خون دارد ولی با القاء خواب زمستانی به این حالت در پلاستیک قرار گرفته است. در عین حال در همین حالت هم کاملاً زنده است و از سوراخ هایی که بر روی پلاستیک قرار دارد تنفس می کند.

 

آیا جن پتس چشم هایش را باز می کند؟

 

بله حدود بیست دقیقه بعد از اینکه بسته را باز کردید؛ جن پتس کم کم بیدار می شود و زندگی خود را شروع می کند.

 

آیا جن پتس احساسات دارد و چه نوع موجودی است؟

 

بله. جن پتس با تغییراتی که در DNA ایجاد شده در هفت شخصیت یا کارکتر وارد بازار خواهد شد و شما می توانید بنا به علاقه تان، جن پتس باهوش، کم حرف، شیطون، مؤدب و یا اجتماعی را خریداری کنید.

 

آیا جن پتس رشد می کند؟ چند سال عمر می کند؟

 

جن پتس رشد کامل خود را داخل بسته انجام می دهد و میزان عمرش بسته به نوع آن از 1 تا 3 سال متفاوت است

 

این محصول در دو مدل یکی با طول عمر 1 سال و دیگری با طول عمر 3 سال و در 7 مدل پهلوان (قرمز)، ماجراجو (نارنجی)، شاد (زرد)، آرام (سبز)، متین (آبی)، روحانی (نیلی) و رویایی (بنفش)ساخته شده‌است.

 

این کمپانی این محصول را تولید کرده تا جای عروسک و یا حیوانات خانگی را در منازل بگیرد و مشکلات حیوانات را نداشته باشد.

 

همون طور که در عکس مشاهده می کنید، قسمت بالا سمت راست، توسط یک سیستم ساده، ضربان قلب جن پتس را طی مدت زمانی که در خواب زمستانی است نشان می دهد و قسمت سمت چپ پایین چند تا چراغ وضعیت سلامتی این موجود عجیب را کنترل و نشان می دهد.

 

این موجود زنده طوری ساخته شده که حرکات محدودی مانند یک نوزاد داشته باشد به گونه‌ای که مدفوع بسیار مختصر داشته باشد و به غذای کمی هم احتیاج دارد. قد آن حدود ۲۰ سانتی متر و قطرش ۷ سانتی متر است و جثه آن از این بزرگ‌تر نمی شود. کاملاً درد را احساس می‌کند ولی نمی تواند اصوات بلند تولید کند. دارای خون عضله و استخوان است و پس از خروج از جعبه ظرف ۲۰ دقیقه بیدار شده و چشم‌هایش را باز می‌کند...

شرکت bio-genica در استرلیا عروسک‌های جاندار موسوم به (Genpets) را به کمک علم مهندسی ژنتیک به این ترتیب که ترکیبی از ژن‌های خرگوش، شامپانزه و خوک، با استفاده از القای خواب زمستانی در جعبه نگهداری و این جعبه ضربان قلب و میزان تازگی آن را نشان ‌دهد؛ در سراسر کره خاکی عرضه خواهد کرد.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: عروسک های زنده با مهندسی ژنتیک,
کاهش استرس با بوییدن گیاهان معطر
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 11:42

 

دانشمندان دریافته اند که ” لینالول”، نوعی ترکیب معطر در گیاهان است و در بسیاری از خوراکی ها و گل ها نظیر پرتقال، انگور، انبه، لیمو و ریحان وجود دارد و باعث کاهش استرس می شود. 

این رایحه، فعالیت بیش از ۱۰۰ ژن را که در وضعیت استرس زا وارد عمل می شوند، کاهش می دهد.

محققان می گویند: استنشاق رایحه ی بعضی از گیاهان خاص به منظور کاهش استرس، مبارزه با افسردگی و التهاب و نیز بهبود خواب از دوران قدیم مورد توجه بوده و مطالعات اخیر دلیل بر درستی گفته ی گذشتگان دارد

 

در این مطالعه تعداد قابل توجهی از موش های آزمایشگاهی را که در وضعیت پر استرسی بودند، تحت تاثیر بوی لینالول قرار دادند و هم زمان تغییرات رخ داده در فعالیت ژن ها و مواد شیمیایی خون آن ها را بررسی کردند.

 

نتیجه ی این تحقیق ثابت کرد که تحت تاثیر این رایحه، دو نوع از سلول های ایمنی مرتبط با وضعیت استرس نزدیک به سطح طبیعی قرار گرفتند. به علاوه استنشاق این رایحه باعث کاهش فعالیت ۱۰۹ ژن موثر در ایجاد استرس شد.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: کاهش استرس با بوییدن گیاهان معطر,
اسب ها حالت های چهره ی انسان را میفهمند
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 11:40

 

دقیقا مثل انسان،اسب ها موقع ترس یا قافل گیری ابرو هایشان را بالا میاندازند!آنها میتوانند 17 حالت عاطفی را انجام دهند( انسان 27 حالت رادارد).

محققان روی 28 اسب آزمایشاتی را انجام دادند:آنها با قرار دادن تعدادی تصویر از افراد عصبانی،وخنده رو وبا دوربین  مدار بسته متوجه شدند20 تا از اسبها هنگام دیدن چهره ی عصبانی سرخود را میچرخانند وبا چشم چپ به تصویر خیره میشوند!!!

همین آزمایش در سگها انجام شد  سگهاهم  با چشم چپ این کاررا انجام میدادند!!

محققین براین باور اند که:

   اسب ها حالت های چهره ی انسان را میفهمند!

منبع:science magazine

 



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: اسب ها حالت های چهره ی انسان را میفهمند,
موکوسل چیست؟
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 11:39

 

✅ «موکوسل» یک کیست موکوسی احتباسی است که به‌دنبال بسته شدن مجرای یک غده‌ی بزاقی کوچک در دهان یا غدد مترشحه‌ی موسین در سایر نقاط بدن توسط یک لخته‌ی موکوسی ایجاد می‌شود.

✅ این اتفاق در دهان وقتی می‌افتد که لب به صورت مکرر گاز گرفته یا به‌شدت مکیده شود یا به فک و دهان ضربه وارد شود.

✅ موکوسل می‌تواند در لب یا لثه، کام، زیرزبان (Ranula) و حتی به‌صورت نادر در سینوس‌ها، کیسه‌ی صفرا، آپاندیس، انگشتان و... هم ایجاد شود.

✅ این ضایعه مدور، بدون درد، متحرک، نیمه‌شفاف و صورتی یا کبود بوده و درمان آن جراحی است.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: موکوسل چیست؟,
تاثیرتاریکی بر ترمیم DNA
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 11:39

مطالعات قبلی نشان داده که کار در شیفت های شبانه اثرات مخرب فراوانی در سلامتی از جمله اختلال در تعقل و تفکر، مشکلات متابولیکی، بیماری های قلبی عروقی و بروز سرطان های سینه و ریه دارد. حالا مطالعه ای جدید نشان داده که کار در شیفت های شب میتواند توانایی بدن در ترمیم آسیب های وارده به دی ان ای را کم کند.

دی ان ای مولکول های تشکیل دهنده ژن های بدن هستند که تولید پروتئین های سلولی و در نتیجه کنترل تمامی کارکردهای سلول را در اختیار دارند.

مطالعات قبلی محققین نشان داده بود که خواب روزانه به نوعی با کاهش در ماده ای به نام 8 هیدروکسی دئوکسی گوانوزین (8-OH-dG) در بدن ارتباط دارد. این ماده وقتی بدن در حال ترمیم دی ان های آسیب دیده خود است تولید میشود.

حالا محققین با بررسی 223 فردی که کار در شیفت های شبانه داشتند نشان دادند که در این افراد همزمان با کاهش هورمون ملاتونین، میزان (8-OH-dG) هم کم میشود و این به معنای کاهش توان بدن در ترمیم آسیب های اکسیداتیوی است که در طول روز بر دی ان های بدن اعمال میشود.

نتایج این تحقیق در مجله Occupational & Environmental Medicine منتشر شده است.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: تاثیرتاریکی بر ترمیم DNA,

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد